Onze dienstverlening
Bij uw opname maken we samen met u een dossier op van uw noden en zorgen. Dat dossier vormt de basis waarop de verschillende zorgverleners specifiek voor u zullen samenwerken. Op die manier trachten we een totale zorg te verlenen op zowel fysiek, psychisch als sociaal vlak.
Dagelijkse verzorging
Voor dagelijkse verzorging kunt u rekenen op gekwalificeerd verplegend en verzorgend personeel. In de
dagelijkse verzorging wordt u discreet en respectvol bijgestaan. Wij bieden zorg op maat, met de nadruk op het stimuleren van zelfredzaamheid.
Bij de opname overleggen we met u over de specifieke zorg die u nodig hebt, maar tijdens het verblijf zijn uiteraard aanpassingen mogelijk. En wie dringende hulp nodig heeft, kan gebruikmaken van het noodoproepsysteem.
Verpleegkundige permanentie
De verpleegkundige van dienst staat ervoor in dat uw medicatie u altijd tijdig bezorgd wordt. Staat u liever zelf in voor het bijhouden van uw medicatie, dan kan dat alleen mits goedkeuring van de huisarts.
Als u hulp of bijstand nodig hebt, kan u door een druk op de noodknop een beroep doen op het personeel van de woonafdeling.
Medische opvolging
Leefkwaliteit vereist ook een goed gecoördineerde medische zorg. Hierin speelt uw huisarts een belangrijke rol. Vandaar dat u een beroep kunt blijven doen op uw vertrouwde huisarts.
Het zorgteam zal ook altijd zijn/haar advies opvolgen. Als uw huisarts onbereikbaar is, bijvoorbeeld wegens vakantie of tijdens het weekend, nemen we contact op met de arts van wacht. De raadgevende en coördinerende arts van ons huis is verantwoordelijk voor de algemene medische zorg en het medisch beleid in huis.
Logistieke hulp
Uw kamer krijgt, naast onderhoud van toilet en lavabo, dagelijks een lichte en wekelijks een grondige poetsbeurt.
Voor reparaties kunt u via het diensthoofd een beroep doen op de technische dienst. Kosten voor herstel van eigen materiaal vallen ten laste van de bewoner.
Administratieve ondersteuning
Onze receptionist(e) aan het onthaal maakt u wegwijs in ons huis of regelt een ontmoeting met een van onze medewerkers. Vragen over betalingen of onduidelijkheden op uw verblijfsnota kan u voorleggen aan onze dienst boekhouding.
- Weekdagen: 8u tem 17 u
- Zaterdag en zondag: 13u30 tem 18u
Medewerker zingeving
De Refuge is een christelijk geïnspireerde instelling met respect voor ieders overtuiging. De pastorale dienst begeleidt en ondersteunt bewoners en familie in hun geloofsbeleving.
Het huis biedt de mogelijkheid om dagelijks een eucharistieviering bij te wonen of te volgen via het intern videonet. Wie dagelijks de communie wil, kan dat laten weten aan het diensthoofd.
Eucharistieviering:
- dinsdag om 10u30
Restaurant en cafetaria met terras
Onze koks en hun keukenteam serveren u gevarieerde, gezonde en smakelijke maaltijden die ter plaatse en met vers geleverde ingrediënten bereid worden. Bij uw opname maken we een maaltijdfiche op met uw wensen inzake voeding, zodat de maaltijden aangepast kunnen worden aan uw persoonlijke behoeften. Indien nodig voorzien we dieetvoeding, bijvoeding of sondevoeding op voorschrift van de huisarts. Alleen de bijvoeding wordt extra aangerekend.
U kan de maaltijden in de leefruimte nemen. Het middagmaal kan in het restaurant genoten worden of in de leefruimte, wat de huissfeer en het contact met uw medebewoners bevordert.
Voorziet u dat u niet op tijd kan zijn, vraag dan om de maaltijd voor u warm te houden. Wenst u om een of andere reden liever geen maaltijd, laat het dan weten aan het team van de woonafdeling.
Activiteiten
De ergotherapeuten trachten een prettig leefklimaat te creëren en sociale contacten te leggen of in stand te houden, rekening houdend met uw persoonlijke interesses en hobby’s. De activiteiten gaan door in de cafetaria of in de leefruimte.
Het staat u vanzelfsprekend vrij om er al dan niet aan deel te nemen. Op de uithangborden op de woonafdeling vindt u de dagwijzer en affiches over eventuele uitstappen en andere activiteiten.
Ergotherapie
Door het organiseren van activiteiten van het dagelijkse leven helpt ergotherapie u om uw zelfredzaamheid te behouden en te bevorderen. Het doel is om uw zelfstandigheid op fysiek, psychisch en sociaal vlak te activeren of opnieuw te verwerven. Een en ander gebeurt door middel van geheugentraining, gespreksgroepen, kookactiviteiten, hulp bij wassen en kleden, het kiezen van kledij, en zo meer.
Logopedie
Indien nodig kunt u via het diensthoofd van de woonafdeling een beroep doen op een externe logopedist(e), die u kan helpen bij de behandeling van stem-, spraak-, taal- en/of slikstoornissen.
Kinesitherapie
De kinesitherapie wil vooral uw mobiliteit handhaven en stimuleren, zodat u zo lang mogelijk uw zelfstandigheid, bewegingsvrijheid en onafhankelijkheid kunt behouden of weer aanscherpen. In samenspraak met het diensthoofd kiest u zelf de externe kinesitherapeut(e). Hebt u al een kinesist, dan is die uiteraard welkom. De kinesisten werken niet alleen in het kinelokaal maar ook op de kamer en in de gangen van de woonafdeling. Dat kan individueel gebeuren of in groep (bv. in de fietsclub of in groepsgymnastiek).
Samen met de ergotherapeut staat de kinesist ook in bij het bepalen van gepaste hulpmiddelen (bv. rolwagen, toiletverhoog). Het materiaal kan uitgeleend worden door het huis.
Kapsalon
Ons kapsalon bevindt zich op het gelijkvloers. Maak eerst een afspraak via het personeel van uw woonafdeling of telefonisch op het nummer 09 268 22 58. Betalen kan altijd via de verblijfsfactuur. Als u liever uw eigen kapper behoudt, vergeet ook dan niet een afspraak te maken via een van onze medewerkers.
Openingsuren
- dinsdag: van 9u-12u en van 13u-16u
- woensdag: van 9u-12u
- donderdag: van 9u-12u
- vrijdag: van 9u-12u
Bibliotheek
We hebben ook een kleine bibliotheek ingericht in het Grand Café. Wekelijks gaat een vrijwilliger rond met boeken. Ontlening is gratis, ook van grootletterboeken en gesproken boeken.
Palliatieve zorg
Palliatieve zorg betekent voor ons de zorg die de bewoner en zijn omgeving ondersteunt in het proces van afscheid nemen. Het is een totaalzorg die levenskwaliteit wil bieden aan mensen bij wie genezing niet meer mogelijk is en de levensverwachting beperkt is. Palliatieve zorg streeft naar optimale pijnbestrijding, maximaal comfort, open communicatie en overleg tussen alle betrokkenen, altijd vertrekkend vanuit de noden en wensen van de betrokkene en zijn/haar nabije omgeving.
Een ter zake bekwaam en ervaren verpleegkundige staat samen met de contactpersonen, het diensthoofd en het hele zorgteam in voor de opvolging van de palliatieve zorg in huis. Hiervoor werken wij samen met Palliatieve Thuiszorg Gent-Eeklo.
Sociale hulp
Onze sociale dienst bereidt zorgvuldig de opname van nieuwe bewoners voor. Op de opnamedag zelf verwelkomen wij u samen met het diensthoofd en het team van de woonafdeling. Tijdens uw verblijf kan u bij de sociale dienst terecht voor advies en begeleiding, onder meer voor financiële of administratieve kwesties, voor het aanvragen van tegemoetkomingen of als u een antwoord zoekt op materiële, familiale of persoonlijke vragen.
Als u naar huis terugkeert, evalueert de maatschappelijk werker samen met u welke hulp u thuis nodig hebt. We zorgen er dan ook voor dat u alle nodige hulpmaterialen zo vlug mogelijk thuis ter beschikking hebt. Kunt u niet meer naar huis terugkeren, dan kijken we samen met u en de familie uit naar een andere en passende woonoplossing.
Stelt u zich tijdens uw verblijf vragen over de terugkeer naar huis, over tussenkomsten door de mutualiteit, noem maar op, aarzel dan niet bij de sociale dienst aan te kloppen. De dienst functioneert op volstrekt vertrouwelijke basis, u kunt er dus in alle openheid een gesprek voeren.